Dit onderzoek richt zich op de doorstroom van vmbo naar mbo. Leerlingen moeten een keuze maken uit het grote aanbod van mbo-opleidingen. Daarbij moeten ze rekening houden met de opleidingsniveaus en met hun eigen beroepsinteresse. Een goede keuze is van groot belang, omdat voor veel leerlingen het mbo immers de opstap naar de arbeidsmarkt is.
Samen werken in de regio aan LOB is een belangrijke opgave om leerlingen en studenten goed te ondersteunen bij de overstap naar vervolgonderwijs of arbeid. We kunnen dan denken aan het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen voor LOB of het samen goed inzetten van een loopbaandossier.
Dit onderzoek geeft inzicht in knelpunten die kunnen spelen bij de overgangen van vmbo-mbo en van mbo-hbo en bevat een ‘ideeënbron’ voor interventies en maatregelen ter bevordering van de doorstroom, welke is gebaseerd op wetenschappelijke literatuur. Ook geeft het rapport voorbeelden van arrangementen ter bevordering van de doorstroom en het studiekeuzeproces die in het kader van het onderzoek gepilot zijn en de eerste ervaringen met deze arrangementen zijn beschreven.
Scholen bereiden jongeren zo goed mogelijk voor op de overstap naar vervolgonderwijs. Toch verdwijnen jongeren, als zij eenmaal de overstap gemaakt hebben, vaak uit beeld bij de toeleverende school.
Om beter te weten hoe oud-leerlingen/studenten (alumni) het doen als ze eenmaal zijn doorgestroomd geven kwantitatieve data (doorstroomcijfers) en kwalitatieve data (het verhaal achter de cijfers) inzicht.